Geluidsmeting

Geluidsmeting wegverkeer of treinen

Wegverkeer en railverkeer kunnen geluidsoverlast veroorzaken in woningen. In de Omgevingswet c.q. Bkl zijn hieromtrent eisen opgenomen. De  geluidsbelasting op de gevels van woningen moet binnen bepaalde waarden blijven. Als langs een weg een woning gebouwd gaat worden, is vaak een akoestisch onderzoek verplicht.

Ook als een nieuwe weg aangelegd wordt langs bestaande woningen is een akoestisch onderzoek verplicht.

In het Besluit kwaliteit leefomgeving zijn standaardwaarden en grenswaarden gegeven voor geluid dat door een geluidbronsoort veroorzaakt wordt op een geluidgevoelig gebouw.

Voldoen aan de standaardwaarde is de hoofdregel. Als wordt voldaan aan de standaardwaarde is het geluidsniveau in ieder geval aanvaardbaar en is de kans op gezondheidsschade klein.

Het bevoegd gezag mag meer geluid dan de standaardwaarde toestaan. Er moet dan voldaan worden aan de eisen uit de instructieregels.

Bij geluidsniveaus tussen de standaardwaarde en de grenswaarde dient een bestuurlijke afweging plaats te vinden. Geluid boven de grenswaarde is niet toegestaan, behoudens enkele uitzonderingen.

De standaardwaarden voor de verschillende geluidbronsoorten zijn gegeven in tabel 5.78t van het Besluit kwaliteit leefomgeving. De grenswaarden zijn gegeven in tabel 5.78u Bkl.

Reconstructie

Bij de reconstructie van wegen moet een prognose worden gemaakt van de geluidsbelasting in de nieuwe situatie. Aan de hand daarvan kan worden vastgesteld of de reconstructie kan worden vervolgd, mogelijk in relatie tot geluidsreducerende maatregelen.

Treingeluid

Voor lawaai door railverkeer gelden soortgelijke procedures. Ingenieursbureau AV-Consulting B.V. kan het complete onderzoekstraject verzorgen.

Geomilieu

AV-Consulting B.V. Raadgevende ingenieurs gebruikt voor het berekenen van de geluidbelasting vanwege weg- en railverkeerslawaai het voorgeschreven rekenprogramma GeoMilieu De berekeningen voor wegverkeerslawaai vinden plaats volgens de rekenmethode uit de Omgevingsregeling.

Ook voor spoorweglawaai wordt het programma GeoMilieu gebruikt.

CVGG

Met behulp van de gegevens uit het Centrale Voorziening Geluidgegevens kan met behulp van deze software programma’s de geluidsbelasting inzichtelijk worden gemaakt. In het rekenmodel GeoMilieu kunnen diverse geluidsscherm varianten worden doorgerekend.

Geluidsmetingen met audio
Geluidsmeting met audio opnamens