Akoestisch c.q. Geluidsrapport Omgevingswet
Geluidsrapport Omgevingswet
In het kader van een bouwplan kan het nodig zijn dat u een akoestisch rapport (akoestisch onderzoek). Meestal in het kader van de Omgevingswet. Dit akoestisch onderzoek is noodzakelijk om de geluidsbelasting van de gevel van een gebouw te bepalen vanwege weg- of railverkeerslawaai.
Voor sommige gebouwen zoals – bijvoorbeeld woningen – zijn in de Omgevingswet c.q. het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) eisen gesteld. De zogenaamde standaardwaarde en grenswaarde, soms is het noodzakelijk een zogenaamde hogere waarde aan de vragen. Een en ander is afhankelijk van de ligging van de woning, type weg etc. Op deze site kunt u nog meer informatie hierover vinden.
Voor andere gebouwen – bijvoorbeeld kantoren – stelt de Omgevingswet geen maximale eisen. Het is wel noodzakelijk om de geluidsbelasting te bepalen voor het berekenen van de geluidswering van de gevel. In het kader van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) moet voldaan worden aan het maximale toelaatbare binnenniveau.
Akoestisch rapport
In een akoestisch rapport in het kader van de Omgevingswet wordt het geluid in 999 van de 1000
gevallen berekend met een rekenmodel en dus niet werkelijk gemeten. ‘Bijlage XXXIII van de Omgevingsregeling (meet- en rekenmethode geluidbelasting)’ De geluidbelasting zal middels de specialistische rekensoftware GeoMilieu vanuit een drie-dimensionale geografie worden bepaald en geeft in deze situatie de meest nauwkeurige resultaten. De resultaten zullen getoetst moeten worden aan de normen conform de Omgevingswet c.q. Bkl.
Reken software GeoMilieu en SoundPlan
Voor het akoestisch onderzoek wordt gebruik gemaakt van geografische software. In Nederland is dit meestal Geomilie of SoundPLAN. In dit rekenmodel worden alle geluidsrelevante aspecten ingevoerd. Zoals de ligging van de wegen, de objecten, diverse bodemfactoren etc. Vervolgens worden aan deze elementen de juiste parameters toegekend. Voor de wegen is dat de verkeersintensiteit, snelheid en verdeling van het verkeer, wegdek type (zoab, beton, klinkers etc.) voor de objecten de hoogte, reflectie factoren etc. Als alle parameters exact zijn ingevoerd door de akoesticus kan zeer nauwkeurig de geluidsbelasting worden bepaald ter plaatse van de gevels van alwaar de geluidsbelasting bepaald moet worden.
Maatgevende jaar
Bij een akoestisch onderzoek voor verkeerslawaai wordt gekeken naar het maatgevende jaar. Dit is meestal de situatie zoals die over 10 jaar verwacht wordt. Bij de verkeersgegevens wordt dus rekening gehouden met de autonome groei van het verkeer en toekomstige ontwikkelingen. Voor spoorweggeluid en wegverkeersgeluid worden de gegevens gebruikt uit het cvgg geluidregister.
Voor het berekenen van weg- en railverkeerslawaai bestaan ook nog eenvoudigere rekenbladen. Deze vereenvoudigde methoden zijn soms ook goed toepasbaar maar leveren over het algemeen een hogere geluidsbelasting op – wat meestal niet wenselijk is – en deze eenvoudige methoden zijn beperkt tot standaard situaties.
In het akoestisch rapport (c.q. geluidsrapport) wordt de wijze van onderzoek en een verantwoording gegeven van de gehanteerde rekenparameters. Meer informatie over geluid kunt u vinden op deze website onder onze rubriek geluidinformatie.